Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje telemarketingu: outbound (wychodzący) i inbound (przychodzący). Znacząco się od siebie różnią przede wszystkim tym, kto do kogo dzwoni. Połączenia wychodzące są znacznie trudniejsze, ponieważ często klient jest zrażony do tej formy kontaktu, nie jest zainteresowany już na dzień dobry albo nie ma czasu na rozmowę. W ramach outboundu wyróżniamy 5 celów kontaktu:
- telesprzedaż – finalizacja sprzedaży przez telefon – zdecydowanie najtrudniejsza forma sprzedaży, wymagająca doskonałych umiejętności sprzedaży telemarketera i dopracowanego procesu sprzedaży
- umawianie spotkań – zainteresowanie klienta produktem i umówienie spotkania dla handlowca stacjonarnego
- pozyskiwanie leadów – ocieplanie zimnej bazy i wyszukiwanie w niej potencjalnie zainteresowanych klientów, a następnie przekazywanie kontaktów do handlowców, którzy kontynuują rozmowy telefonicznie
- badanie ankietowe – wykonywane na zlecenie urzędów, firm farmaceutycznych, przed wprowadzeniem produktu na rynek
- utrzymywanie relacji z klientem – kontakt bez celu sprzedażowego, jego intencją jest podtrzymanie relacji, badanie poziomu zadowolenia
W ramach inboundu wyróżniamy:
- obsługa sklepu internetowego – odpowiedzi na pytania odnośnie zamówień, produktów, procesów – zastępuje kontakt mailowy
- przyjmowanie zamówień – jeśli klient nie chce wypełniać formularza, składa zamówienie telefonicznie
- obsługa reklamacji – niezadowolony klient to doskonałe źródło informacji na temat Twojej firmy, dowiedz się czego im brakuje, a potem zaspokój ich potrzeby, a zyskasz ich dozgonną wdzięczność
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat sprzedaży przez telefon, pobierz bezpłatny poradnik „Psychologia Sprzedaży Telefonicznej”